Kuala Lumpur: Sikap melanggar lampu isyarat merah berpunca daripada personaliti dan pengaruh persekitaran.
Pakar Psikologi Kanan dari Pusat Perkhidmatan Psikologi dan Kaunseling Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Zulfikar Ahmad berkata, faktor personaliti bermula daripada didikan sejak kecil seperti agama dan nilai adab.
"Jika sejak awal tidak dibentuk dengan baik, individu akan cenderung tidak patuh kepada peraturan termasuk undang-undang jalan raya," katanya.
Beliau berkata, persekitaran juga menjadi faktor yang mempengaruhi tingkah laku seseorang terutama apabila mereka menyesuaikan diri dengan norma di sesuatu tempat.
"Contohnya di negara yang penguatkuasaannya ketat seperti Singapura, masyarakat lebih takut melanggar undang-undang. Tetapi apabila berada di tempat yang lebih longgar, mereka tidak rasa bersalah melakukannya," katanya.
Beliau berkata, ini kerana manusia bertindak mengikut sistem ganjaran dan hukuman.
"Jika tiada hukuman berat atau penguatkuasaan konsisten, mereka tidak rasa takut untuk langgar lampu merah.
"Kadangkala kerana tekanan seperti lewat ke tempat kerja, individu rasa mereka masih mengawal keadaan dan sanggup ambil risiko. Mereka mungkin tahu bahaya, tapi emosi ketika itu mempengaruhi tindakan," katanya.
Zulfikar berkata, usaha mendidik masyarakat harus diteruskan secara konsisten dan bukan sekadar dilakukan di peringkat sekolah saja.
"Dulu ada Kelab Keselamatan Jalan Raya di sekolah, tetapi selepas itu ia terhenti. Perlu ada kesinambungan pendidikan dan kempen kesedaran supaya pematuhan undang-undang menjadi budaya, bukan paksaan," katanya.
Sementara itu, Pengasas dan Penasihat Persatuan Pakar Keselamatan Jalan Raya (PPKJR), Jamil Manan Supri berkata, tindakan melanggar lampu isyarat bukan perkara baru dan sudah dianggap 'biasa' oleh sesetengah pengguna jalan raya.
"Bukan saja di bandar, perbuatan ini juga banyak berlaku di kawasan perumahan. Ia bukan hanya membabitkan penunggang motosikal muda, tetapi pemandu dewasa," katanya.
Menurutnya, sikap gopoh dan tidak peduli keselamatan orang lain jelas menunjukkan nilai pentingkan diri yang tinggi dalam kalangan pengguna.
"Kita tidak boleh bergantung sepenuhnya kepada pihak penguat kuasa. Semua pihak termasuk penduduk, sekolah, syarikat dan majikan perlu bersama membentuk budaya selamat," katanya.
Beliau berkata, antara langkah yang boleh diambil termasuk pengaktifan semula sistem KEJARA dan pemasangan kamera pemantau lampu isyarat (Red Light Surveillance) di lokasi tumpuan.
"Selain hukuman berat seperti penggantungan lesen atau sitaan kenderaan, majikan juga harus jadikan pematuhan undang-undang jalan raya sebagai syarat kerja, kenaikan gaji atau pangkat," katanya.
Menurutnya, perhatian perlu diberikan kepada penunggang motosikal terutama yang bekerja sebagai penghantar makanan kerana mereka sering dikaitkan dengan kesalahan lalu-lintas.
"Adalah menjadi tanggungjawab majikan memberi latihan keselamatan jalan raya kepada mereka, bukan sekadar lepaskan tanggungjawab kepada individu," katanya.
Jamil turut mencadangkan pemasangan lampu isyarat digital kiraan nombor (countdown) di lebih banyak lokasi bagi membantu pengguna bersedia untuk berhenti dan tidak terus memecut. - HARIAN METRO
|