
Dickson (ke-10 dari kanan, hadapan), Ting (ketujuh dari kanan, hadapan), Kevin (kanan, hadapan), (dari kanan kelima, hadapan) Wong, Mohamed Safwan, Yong (ke-10 dari kanan, hadapan), Alice (ke-11 dari kanan, hadapan), Ling (ke-12 dari kanan, hadapan) dan lain-lain bergambar bersama. – Gambar Peter Boon
SIBU: Kebergantungan kepada kapal asing mencerminkan permintaan terhadap perkhidmatan perkapalan, dan dengan sokongan kerajaan Malaysia, para pemain industri perkapalan negara mampu memenuhi permintaan ini.
Pengerusi Persatuan Pemilik Kapal Malaysia (MASA), Mohamed Safwan Othman, menekankan perkara ini semasa sambutan ulang tahun ke-45 Persatuan Pemilik Kapal Sarawak dan Sabah (SSSA) yang diadakan di sini malam tadi.
Beliau menyatakan bahawa salah satu cabaran utama dalam merealisasikan potensi ini adalah ketersediaan pembiayaan, sama ada melalui akses kepada pembiayaan atau pelaburan.
“Sehubungan itu, MASA sebagai pengerusi Jawatankuasa Penasihat 3 di bawah Majlis Perkapalan dan Pelabuhan Negara (NSPC), kini sedang menjalankan kajian analisis jurang untuk mengetengahkan betapa pentingnya mendapatkan pembiayaan bagi menyokong industri ini,” katanya.
Mohamed Safwan turut mendedahkan bahawa pertumbuhan pesat industri ini telah perlahan dengan ketara, seperti yang dibuktikan oleh keadaan statik armada kapal berdaftar di bawah bendera Malaysia sepanjang lima tahun lalu.
Menambahkan lagi kerumitan, defisit Baki Pembayaran (BOP), terutamanya dalam pengangkutan laut, terus melebar, dan memuncak dengan defisit paling buruk direkodkan pada tahun 2022, apabila Malaysia menanggung import pengangkutan laut sebanyak RM33 bilion, katanya.
“Ini jelas menunjukkan bahawa Malaysia tidak mempunyai sumber yang mencukupi untuk menyokong ekonominya sendiri.
“Lebih-lebih lagi, defisit pengangkutan laut ini merupakan penyumbang terbesar kepada defisit akaun perkhidmatan negara, merangkumi hampir 17 peratus daripada jumlah import,” katanya lagi.
Menyedari hal ini, MASA kini bekerjasama rapat dengan Kementerian Pengangkutan (MOT), Kementerian Kewangan (MOF), dan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk meneroka strategi menangani isu ini, kata Mohamed Safwan.
Walaupun ada pihak mungkin melihat data ini secara negatif, MASA menegaskan bahawa angka-angka ini membawa potensi untuk industri ini, tambah beliau.
Beliau menambah bahawa dalam ketidaktentuan ekonomi semasa, Malaysia mesti mampu bersaing di peringkat tertinggi, sambil memastikan perlindungan di pasaran domestik supaya para pemain industri dapat berkembang.
“Saya percaya bahawa MASA dan SSSA perlu terus bekerjasama, menekankan kepentingan industri ini kepada kerajaan serta terus memupuk pertumbuhan, sekali gus menyokong ekonomi negara,” katanya.
Sementara itu, Ketua Pengarah Laut, Datuk Dickson Dollah, yang merupakan tetamu kehormat, menyatakan bahawa SSSA telah lama menjadi rakan kongsi penting kepada Jabatan Laut Malaysia.
Beliau mengakui bahawa suara SSSA telah membantu membentuk dasar, memperbaiki standard keselamatan, dan mengukuhkan pertumbuhan industri perkapalan domestik.
Sehubungan itu, Dickson menekankan bahawa kerjasama adalah kunci untuk melangkah ke hadapan.
“Ketika kita melangkah ke masa depan yang dibentuk oleh transformasi digital dan tanggungjawab terhadap alam sekitar, pengalaman dan pandangan anda akan terus amat bernilai.
“Bersama-sama kita boleh membina sektor maritim yang bukan sahaja lebih kukuh, malah lebih lestari dan inklusif untuk semua,” katanya.
Pengerusi SSSA, Yong Ing Huong mendedahkan bahawa Sarawak mempunyai bilangan pemilik dan pembina kapal terbanyak di negara ini, sekali gus menyumbang secara signifikan kepada KDNK negara.
Ucapan aluan disampaikan oleh pengerusi penganjur, Tang Jung Lung.
Timbalan Speaker Dewan Rakyat merangkap Ahli Parlimen Lanang, Alice Lau; Ahli Parlimen Sibu, Oscar Ling; Presiden Persatuan Industri Marin Malaysia, Adren Siow; ahli majlis Kevin Lau dan Sean Wong; serta Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Sibu (SCCCI), Datuk Lau Cheng Kiong turut hadir.
|